Najčastejšie otázky

1. Čo ak mi nebudete vedieť pomôcť?
Ak Váš problém presiahne možnosti tejto stránky alebo z nejakého dôvodu naň nebude možné kvalifikovanie a odborne odpovedať, poskytujeme záruku vrátenia peňazí.

2. Čo sa stane, ak zabudnem uviesť nejaké informácie do popisu problému?
Ak potrebujeme na upresnenie a doplnenie Vášho problému viac informácií (napr. zabudnete udať vek dieťaťa, príp. potrebujeme informácie o prekonaných ochoreniach pri psychosomatických ťažkostiach ), takéto doplňujúce emaily sú bezplatné.

3. Čo ak s Vašou odpoveďou nebudem spokojná/ý?
Niektoré problémy si vyžadujú aj nepopulárne riešenia alebo riešenia náročné na aktivitu rodičov. Dôsledne dodržať naše rady môže niekedy stáť rodičov veľa úsilia. Odvďačí sa im však spokojné dieťa, čo sa v konečnom dôsledku odrazí v zlepšení celkovej atmosféry rodiny.

4. Môže Vám napísať aj moja dospievajúca dcéra alebo je Vaša poradňa určená len pre rodičov?
Čím je dieťa staršie, tým lepšie dokáže samo popísať svoje problémy. Od staršieho školského veku (cca 10-12 rokov, niekedy aj skôr) to zvyčajne už nie je problém, čiže vaša dcéra môže o svojom probléme napísať aj sama.

5. Koľko budem platiť?
Poradňa je spoplatnená. Keďže je naším cieľom pomôcť čo najviac ľuďom, výška príspevku za využitie poradne je ľubovoľná. Sami sa rozhodnite pre sumu, ktorú chcete a môžete zaplatiť.

6. Ako vyzerá taká vaša odpoveď?
Uvádzam príklad riešenia dvoch problémov:

PROBLÉM Č.1:
Popis problému rodičom:
Môj 9 ročný syn má asi tri mesiace problém večer zaspať. Izbu má spoločnú s o rok starším bratom, ktorý normálne zaspáva. Večer to vyzerá tak, že okolo pol deviatej si ide Marek ľahnúť do postele, po pol hodine príde do obývačky a sťažuje sa, že nemôže zaspať. Uvarím mu čaj s medom, vyvetrám miestnosť, prípadne ho pomasírujem. Zaspí približne o 23.00. Skúšali sme lieky na spanie na bylinkovej báze, čaje na spanie. Cez víkend zaspáva dobre, zle zaspáva len keď treba ísť do školy. Syn iné problémy nemá. Chodí do 4. ročníka, učí sa na samé jednotky. Učiteľka ho chváli. Spolužiakov má dobrých, sú to deti od nás z dediny, s ktorými sa hrá aj po škole.

Moja odpoveď:
Analýza problému:
Problémy so spánkom sú veľmi časté u dospelých a žiaľ, nevyhýbajú sa ani deťom. Marekov problém trvá tri mesiace, a podľa vašich informácií vznikol bez spojitosti na nejakú významnú alebo stresujúcu udalosť. Problémy so zaspávaním má na svedomí zvýšená hladina vnútorného napätia, ktorá sa práve takto prejaví. Otázkou je, kde sa u vášho syna zvýšené napätie nabralo. Možností je viacero:
1. Z nejakého skrytého stresu alebo záťaže, ktorá doposiaľ nebola odhalená, alebo bola podcenená.
2. Kvôli nedostatku pohybových aktivít sa bežne a prirodzene vznikajúce vnútorné napätie nemá ako odbúravať, hromadí sa a prejavuje sa ťažkosťami so zaspávaním
3. Stresujúce sú pre vášho syna najmä obavy, že nezaspí. Tie zapríčiňujú nadmernú aktivizáciu pred spaním, ktorá je v tú dobu nežiaduca. Výsledkom je bludný kruh, z ktorého sa už sám nevie vymotať
4. Ide o spolupôsobenie všetkých troch predchádzajúcich faktorov

Rady, ako Marekovi pomôcť:
- Ísť spať v tú istú dobu každý deň, aj cez víkend. Nemalo by to byť príliš skoro, ani veľmi neskoro. U 9 ročného dieťaťa cca o 21.00 - 21.30, závisí to aj od toho, kedy ráno vstáva.
- Pred spaním zabezpečiť ten istý rituál – napr. prečítanie relaxačných rozprávok, ktoré sú pri problémoch so zaspávaním obzvlášť vhodné (napr. E. Mullerová: Príbehy z mesíční houpačky)
- Odstrániť z detskej izby všetky hodiny a hodinky, aby syn nemohol kontrolovať, koľko už nespí, pretože takáto kontrola nadmerne aktivuje vedomie dieťaťa.
- Ak už leží v posteli, prebehne aj predspánkový rituál (čítanie rozprávky) a syn napriek tomu vstane z postele a sťažuje sa na nespavosť, vrátiť ho bez akéhokoľvek komentára naspäť do postele. Variť mu čaj alebo masírovať ho už nie je potrebné. Často sa stane, že dieťa už spalo, prebudí sa a to, že ešte nespalo, sa mu len zdá. Akékoľvek ďalšie aktivity by ho preto mohli ešte viac prebudiť.
- Zabezpečiť synovi dostatok pohybu. Obzvlášť chlapci potrebujú každý deň čo najviac pohybu, či už formou športových krúžkov, alebo hrami s kamarátmi na čerstvom vzduchu.
- Bylinkové čaje alebo bylinkové tabletky na spanie je možné používať, ale len príležitostne a krátkodobo. Z psychologického hľadiska by totiž mohli upevňovať Marekove obavy, že nie je schopný sám zaspať.
- Na spánok pôsobí aj strava, približne 1,5 -2 hodiny pred spaním by už dieťa nemalo nič jesť. Na večeru nepodávať ťažké, vyprážané jedlá, po večeri už nie sú vhodné sladkosti.
- Televízor a počítač sa tesne pred spaním neodporúčajú. Nie je vhodné ani zaspávanie pred televízorom, alebo v miestnosti, kde sa televízor nachádza.


PROBLÉM Č.2:
Popis problému rodičom:
Naša 5-ročná dcéra sa narodila ako donosené dieťa, avšak tesne po pôrode nastali komplikácie. Dcéra bola jeden mesiac hospitalizovaná so svalovými kŕčmi na ľavej strane tela. Po prepustení z nemocnice sme s ňou navštevovali približne dva roky rôzne ambulancie, kde bola odborne sledovaná (neurologickú amb., ambulanciu pre rizikových novorodencov, endokrinologickú amb. a rehabilitačnú amb.). Do ukončeného prvého roka života sme rehabilitovali pomocou "Vojtovej metódy" (dcére pri pôrode porušili nerv v ľavej ruke). Dcéra je ľaváčka. V súčasnej dobe je dcéra sledovaná iba v imuno-alergologickej ambulancii kvôli zníženej imunite a astme. (máva často ochorenia horných dýchacích ciest).
Momentálne navštevuje dcéra materskú škôlku, ale iba dopoludnia. Ja som v súčastnosti na materskej dovolenke s mladším synom, ktorý má 1,5 roka. Problém, ktorý sa pokúšame vyriešiť je v jej grafomotorickej zručnosti. Napriek tomu, že sa jej intenzívne venujeme (kreslíme, pracujeme s cvičebnicami zameranými na grafomotoriku predškoláka) napreduje veľmi pomaly. Ďalej jej stále robí problém rozoznávanie farieb. Rozozná čiernu, hnedú a bielu, pomenovanie ostatných farieb si zamieňa. Ale ak ju požiadam, aby napr. kocky rozdelila na hromadu podľa jednotlivých farieb pekne ich potriedi ale farby nepomenuje. Ďalším problémom je, že pri činnosti kreslenie, písanie, vystrihovanie je veľmi nepokojná (vrtí sa, neobsedí, nesústredí sa), napriek tomu, že sa snažíme pracovať v pokojnom prostredí t.j. mladšie dieťa vtedy spí, žiadne okolité ruchy ako rádio, televízia..). Ale pri inej činnosti napr. stavanie kociek alebo hranie s bábikami je pokojná a celkom zaujatá prácou. Dcéra je však šikovná pri riešení rôznych logických úloh. Navštevuje gymnastiku, chodíme plávať. Je to veselé a spoločenské dieťa. So správaním v škôlke taktiež nie je problém. Chceli by sme Vás preto požiadať o radu: 1. ako pomôcť dcére, aby sa zlepšili jej grafomotorické schopnosti. 2. ako ju naučiť rozoznávať farby. 3. je vhodné požiadať o odloženie školskej dochádzky o jeden rok (6 rokov dovŕši v auguste). 4. odporučili by ste nám, kvôli uvedeným problémom navštíviť psychologickú ambulanciu?

Moja odpoveď:
Analýza problému:
Aj keď sa dcéra po psychickej stránke vyvíja normálne, podľa všetkého u nej dôsledkom popôrodných komplikácií ostali drobné organické odchýlky. Niektoré z nich vidíte, ako oslabenosť ľavej ruky alebo problém pri rozlišovaní farieb, no u dcéry sa môžu (ale aj nemusia) ešte nejaké drobné odchýlky, najmä týkajúce sa učenia, objaviť aj po vstupe do školy. Preto správne uvažujete v tom, že by bolo pre dcéru vhodné komplexné psychologické vyšetrenie.

Odpovede na vaše otázky:
Ako pomôcť dcére zlepšiť jej grafomotorické zručnosti:
Podľa toho, čo píšete, sa dcére už dlhšiu dobu venujete a snažíte sa jej grafomotorické schopnosti rozvíjať pomocou rôznych cvičení. Máte však pocit, že pokroky nie sú až také viditeľné. Taktiež ste si všimli, že sa dcéra pri týchto cvičeniach nedokáže až tak dlho sústrediť. Tu by som chcela podotknúť, že 5 -5,5 ročné dieťa sa dokáže cielene sústrediť na 10-15 minút. Po tomto čase jeho sústredenosť prudko klesá. Čiže čas strávený cvičením s dcérkou by som nenavyšovala. Môžete cvičiť raz doobedu a raz poobede, ale častejšie jej hrozí preťaženie. Čo sa týka výberu úloh, je ich pomerne veľa – od kníh pre predškolákov, ktoré už používate, cez ručné práce až po špeciálne rehabilitačné cvičenia. Netreba zabúdať, že deti si grafomotoriku cvičia aj pri hrách, keď manipulujú s kockami, drobnými časťami hračiek a skladačiek a pod. Dôležitá je pestrosť a zaujímavosť cvičení, aby ju upútali. Porovnávať grafomotorické zručnosti s ostatnými deťmi treba veľmi opatrne. Medzi deťmi je totiž dosť široká variabilita a aj deti bez poškodenia môžu byť menej obratné a zručné, čo si však často vykompenzujú inými schopnosťami.

Ako dcéru naučiť rozoznávať farby:
Vaša dcéra je pomerne inteligentná a šikovná, avšak z farieb rozpoznáva čiernu, bielu a hnedú, ostatné vie roztriediť, nevie ich však pomenovať. Čierna a biela sú farby s najnižšou a najvyššou vlnovou dĺžkou, rozpoznávajú sa preto najľahšie. Medzi ostatnými farbami dcéra rozdiel vidí, podľa všetkého ich však všetky vníma ako odtiene sivej. Preto ich vie roztriediť, ale nie pomenovať. Vidí totiž medzi nimi len veľmi malé rozdiely v odtieni. Naučila sa už pomenovať hnedú, ktorá je po čiernej druhá najtmavšia. Je predpoklad, že sa ešte časom nejaké farby naučí pomenovať, je však možné, že iné sa jej budú stále pliesť. Čiže podľa všetkého ide o poruchu rozlišovania, nie pomenovania farieb. Jej presný rozsah vám pomôže u syna určiť aj očná lekárka na očnom vyšetrení.

Je vhodné požiadať o odloženie školskej dochádzky o jeden rok?
Úplne presne vám odpovedať neviem, vaša dcéra je pomerne špecifické dieťa, pomohlo by mi jej komplexné vyšetrenie, aby som mohla zhodnotiť aj jej silné stránky. Na základe informácií, ktoré mám z vášho emailu, by som sa skôr prikláňala k tomu, že áno, počkať so školou by dcérke mohlo prospieť.


© 2018 :: PhDr. Juliána Kordovanová, detská klinická psychologička a psychoterapeutka.